Neuro is hot

Neuro is hot

Je kunt tegenwoordig geen krant, webpagina of tijdschrift meer openen zonder het woord neuro te zien staan. Bedrijven, praktijken en goeroes linken hun nieuwe producten en services met neuro; neurodrinks, neuro-economics, neuro-leadership, en zelfs neuroknitting. Daarnaast levert de zoekterm brain op de grootste webwinkel nog eens meer dan 90 boektitels op. Het is duidelijk: neuro is hot!

En wat hot is moeten we volgen, toch? Natuurlijk is het aardig om nieuwe 'weetjes', leuke en soms grappige feitjes, uit de neurowetenschappen te horen. Het puberende, gewelddadige, sociale, maakbare brein: zijn wij het? Ben jij het? Wordt het ouder? Feitjes over het brein zijn voeding voor verjaardagsfeestjes, borrels en gesprekken aan de bar.

Aardig, ja. Maar wat levert het ons, psychologen, psychotherapeuten, psychiaters, onderwijzers, opvoeders of alle mensen (met een brein) die werken met mensen (met een brein) werkelijk op? Blijven het leuke en grappige feitjes of gaat ons vak wezenlijk veranderen?

Losse feitjes blijven slechts onsamenhangende feitjes. Het kan ons pas echt iets opleveren als we nieuwe inzichten uit de neurowetenschappen verbinden met wat we allemaal in ons vak door de jaren heen aan kennis hebben opgebouwd. Dan helpt het ons inzien waarom het ene wel en het andere niet werkt. Verbinden is dus hoofdzaak. Dan mag je wel niet hot zijn, maar weet je wel wanneer je warm bent.

Getagged in:

Deel deze column