Opvoeders

Ouder, grootouder, verzorger, kindercoach, kindertherapeut

De dagen duren soms lang, maar de tijd vliegt voorbij

Elke ouder kent wel die momenten waarin het kind onredelijk lijkt of dat rauwe emoties het overnemen. Misschien treed je de gevoelens van je kind tegemoet met geruststellende woorden en kalmte. Of misschien rijst je eigen frustratie en begin je zelf de controle te verliezen.

Onze cursussen bouwen voort op recent hersenonderzoek en bieden zo een effectieve en vernieuwende benadering om ouders te leren te begrijpen hoe het kinderbrein (en hun eigen brein) werkt. Ouders/verzorgers leren deze kennis om te zetten in een betere balans, ze leren om te kunnen gaan met frustratie, teleurstelling en conflicten en ze leren om zichzelf beter te begrijpen (inzicht).

Hoe kunnen ouders en kinderen beiden gelukkiger worden?

We zien graag dat onze kinderen blij en gelukkig zijn. Vaak gaat dat vanzelf, soms kost het moeite. Als je ziet dat je kind niet lekker in zijn vel zit, heeft dit direct effect op jou als ouder. Andersom, als het weer goed gaat met jouw kind, voel je jezelf ook weer gelukkig.

In deze wisselwerking spelen veel bewuste en onbewuste zaken mee: niet alleen brein (met al haar ingewikkelde verbindingen) maar ook mentale en relationele aspecten spelen in de opvoeding een rol.

Wij willen ouders inzicht geven en handvatten aanreiken om bij hun kinderen (en bij zichzelf) weerbaarheid en een betere balans te ontwikkelen. Met deze veerkracht is het eenvoudiger om samen gelukkig te zijn. Kortom, je persoonlijke groei is het mooiste wat je je kind kunt bieden.

Hoe kunnen we ons eigen brein en dat van ons kind trainen om weerbaarheid te vergroten?

Veel mensen hebben interesse in het brein, maar wanneer het om opvoeding gaat, moet je verder kijken dan het brein. Als je wilt weten hoe je weerbaarheid ontwikkelt, dan moet je ook kijken naar mentale en relationele aspecten. Een gelukkig en weerbaar kind is namelijk geïntegreerd zowel mentaal, in de relaties als in het brein. Meer informatie over integratie vindt hier.

Cursus aanbod

Wat stimuleert het hele kinderbrein
Deze cursus biedt eenvoudig uit te voeren strategieën die je kind helpen om integratie in hun eigen brein te ontwikkelen. Bekijk ook de video hiernaast.
Opvoeden van Binnenuit
Een andere manier waarop je deze integratie in het brein van je kind kunt bevorderen is werken aan je eigen integratie. Deze cursus is gericht op gehechtheid tussen ouder en kind en stimuleert je als ouder te reflecteren op je eigen (hechtings)geschiedenis.
Het tienerbrein en de essentie van adolescentie
In deze 2 uur durende lezing wordt met een positieve blik een overzicht gegeven van de essentie van adolescentie.

Interesse?

Aankomende cursussen zullen op deze website worden aangekondigd. Voor groepen van 14 opvoeders bieden wij deze cursussen in twee weekenden buiten Noord-Nederland aan. Een lezing over het kinderbrein of het tienerbrein is ideaal als thema-avond op scholen. Stuur ons een mail om te overleggen over de mogelijkheden.

Referenties

“Renate heeft een bijzonder talent om ingewikkelde theorie zeer praktisch en toepasbaar over te brengen. En tijdens de lessen was er ook nog ruimte om al mijn eigen gedachten en hersenspinsels te bespreken."

Marjolein, moeder van 2-jarige Senneh

"De passie voor het onderwerp straalt van Renate af. Ik vind het erg knap hoe ze ontzettend ingewikkelde materie als het brein op zo'n manier weet uit te leggen dat het goed te snappen is. Dat was mijn psychologiedocent op de opleiding niet gelukt: if you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself. Renate heeft een goede balans weten te bewaren in het overbrengen van kennis en het kunnen delen van ervaringen met andere ouders/verzorgers."

Moeder van een peuter

"Kinderen zijn natuurlijk bijna altijd gelukkig, maar hoe geef je je kind vandaag de instrumenten om ook later een gelukkige (jong)volwassene te worden? Ik heb in deze cursus niet alleen geleerd hoe ik mezelf met mijn kinderen kan verbinden maar ook hoe ik de integratie van hun brein kan stimuleren. Dat alles vanuit het wetenschappelijk inzicht dat geintegreerde mensen beter kunnen luisteren, relativeren, afstemmen en anderen begrijpen. Dat geeft hen de basis om echte betekenisvolle relaties aan te gaan en dáár wordt je gelukkig van.

"Renate is in staat om taaie wetenschappelijke kennis op een "populaire" manier over te dragen en dat zorgde voor levendige avonden. Het is niet dat ik nu een hele andere manier van opvoeden heb, maar ik heb me wel iets heel belangrijks gerealiseerd. Ik hoef me niet van dag tot dag druk te maken over school of sportprestaties. Het gaat er om dat mijn kinderen uitgroeien tot gelukkige volwassenen. Gelukkige mensen maken keuzes die het beste bij hen passen en vinden dingen waar ze zich met plezier instorten. Aan dat geluk kunnen mijn partner en ik bijdragen met de instrumenten die Renate ons heeft aangereikt."

Carla, moeder van Thomas (7), Joris (5) en Julia(1)

"Ik heb tijdens deze cursus geleerd dat je een kind prima kunt uitleggen hoe zijn brein werkt, en dat hij daar zelf invloed op kan uitoefenen. Ook de link met geweldloze communicatie zag ik meerdere malen voorbij komen: een theorie die ik in eerste instantie wat wollig vond maar na de cursus ook in neurobiologisch perspectief kan plaatsen!
De docent neemt de tijd om best ingewikkelde zaken helder over te brengen. Ze heeft duidelijk plezier in het geven van de cursus en weet elke deelnemer te enthousiasmeren en persoonlijk bij de stof te betrekken."

Inge Corstiaans, moeder en kindercoach

"De cursus overtrof mijn verwachtingen! Ik wist niet helemaal wat ik kon verwachten: of de cursus zweverig zou zijn of juist theoretisch en zo ja wel praktisch? Maar juist de combinatie van theorie, praktijk (strategieën) plus de voorbeelden vond ik verrassend. Wat me altijd zal bij blijven is hoe belangrijk 'verbinden' is."

Hanna Willemse, moeder van 1-jarige zoon

"De manier waarop de informatie werd gepresenteerd sprak mij meer aan dan de basisvakken neuro/biopsychologie die ik tijdens mijn psychologie studie heb gehad. Dit kwam denk ik ook door de toepasselijke afbeeldingen, voorbeelden in verhaalvorm en het minimale gebruik van vaktermen. Bij veel van dit soort harde wetenschap zaken vraag je jezelf af; 'hoe leg ik dit uit aan een kind?' Daarvoor werden handige stripverhaaltjes toegestuurd die je samen met een kind kunt doornemen. Hierdoor kon ik dat wat ik geleerd heb tijdens de cursus zo toepassen in de praktijk."

P. de Vries, werkzaam als basispsycholoog op de kinderafdeling van het ziekenhuis in Leeuwarden

“Zelf dat ik voordat ik deelnam aan de cursus dat ik veel te veel met mijn kinderen praatte over van alles en nog wat, maar nu weet ik dat dat juist goed is. En ook waarom. En, mijn ervaring is dat ook als je kinderen al wat ouder zijn, het echt niet te laat is om dingen anders te doen. Deze cursus overtrof mijn verwachtingen! IK had bijvoorbeeld niet verwacht dat ik ook nog zo veel over me zelf zou leren." (over de cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Elise, moeder van een 8 jarige dochter en een zoon van 7

“Door deze cursus heb ik meer inzicht in hoe het brein van mijn dochter zich ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat ik haar ontwikkeling beter begrijp en dat ik haar gericht kan helpen en ondersteunen in haar ontwikkeling. De informatie in de cursus was voor mij als 'leek' prima te volgen. De vele praktijkvoorbeelden maakten de theorie inzichtelijk." (over de cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Sarah, moeder van een 2-jarige

“De cursus was geweldig, deed me denken aan het volgen van mijn favoriete vak op school door m'n favoriete leraar. De docent blinkt uit in het vertalen van onzettend veel wetenschappelijke kennis naar bruikbare en interessante informatie met handvatten voor verschillende ouders en professionals (met humor)." (over de cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Erik, vader van een 2-jarige zoon

“Deze cursus geeft een verdieping van mijn algemen kennis over hersenen en meer inzicht in het afstemmen op jezelf en de ander bij verschillende soorten voorvallen. Ik merk dat ik buiten mijn werk, dus bij mijn persoonlijke botsingen met kinderen en volwassenen, beter heb leren letten op eerst afstemmen, voordat ik reageer! " (over de 2-daagse cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Willy Mooy, leerbegeleider

"Ik gebruikte kennis over het neuroplasticiteit tot nu toe alleen bij uitleg over hoe hersenen werken bij leren. Over de psychologische aspecten had ik me niet eerder verdiept en ik beschouw deze als welkome en vanzelfsprekende aanvullingen." (over de 2-daagse cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Mans van der Heide, leerkracht Montessori basisschool

"Ik heb nu al meerdere cursussen bij IPNB gevolgd, en ik ben toch elke keer weer verbaasd hoe knap de docent middelen gebruikt (flimpjes, dia's etc). Het samenspel van multimedia en haar eigen verhaal gaan moeiteloos in elkaar over." (over de 2-daagse cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Irmgard, haptotherapeut/fysiotherapeut

“Ik kon de theorie goed/direct koppelen aan de basisprincipes van communicatie waar ik dagelijks mee werk. Heel verhelderend. Ik begrijp nu beter waarom dingen wel/niet werken in de communicatie tussen ouder en kind. Zowel prive als in het werk fijn om deze informatie nu te kennen in het werken met ouders ook te kunnen gebruiken." (over de 2-daagse cursus Wat stimuleert het hele kinderbrein)

Jessica, pedagogisch medewerker/video interactie begeleider