Het tienerbrein en de essentie van de adolescentie
Datum: | |
Doelgroep: | Ouders, opvoeders en andere geïnteresseerden |
Iedereen lijkt het er wel over eens dat de tienerjaren een moeilijke, onzekere, verwarrende en soms wilde periode in een mensenleven zijn. De adolescentie is een worsteling op weg naar volwassenheid. Je hebt nauwelijks grip op je leven (en op jezelf) en kunt alle controle verliezen, terwijl de hormonen door je lijf gieren. Wie mazzel heeft, slaat zich er goed doorheen. Anderen hebben pech gehad. Is dit een clichébeeld waar zowel tieners als ouders zich maar bij neer te leggen hebben? Zijn de adolescentiejaren inderdaad simpelweg een overgangsperiode waarin de onrijpe tiener zich losmaakt van zijn ouders om uit te groeien naar onafhankelijkheid? Met een kritische blik toetst psycholoog Renate Geuzinge dit clichébeeld aan de hand van de jongste neurologische inzichten. Welke invloed heeft deze heersende mening zelf op zowel het gedrag, de beleving, als het brein van de adolescent? Geuzinge benadert de essentie van de adolescentie vanuit de interpersoonlijke neurobiologie. Uitgangspunt zijn niet het ‘onrijpe brein’ of de ‘onvolgroeide prefrontale cortex’ – onvermijdelijkheden waar we ons volgens de populair-wetenschappelijke literatuur en de media bij neer te leggen hebben – maar de stevig onderbouwde perspectieven die het relatief nieuwe vakgebied van interpersoonlijke neurobiologie biedt. Tieners, hun opvoeders en anderen kunnen daar zeker hun voordeel mee doen. | |
Tijd: | 2 uur |
Locatie: | nader te bepalen |
Kosten: | 250 euro (exclusief btw) |
Deze lezing is erg geschikt als bijvoorbeeld een thema-avond voor ouders en leerkrachten. Mail de docent voor overleg.